Cigale
CIGALE
Vår båt är en Cigale 14. Vi stötte på flera Cigale i Medelhavet och i Västindien och blev intresserade av att titta närmare på denna speciella båt. Cigale tillverkas på varv i i Frankrike och 2007 besökte vi varvet. Det var fascinerande att se båten tillverkas, ett mycket gediget och omsorgsfullt hantverk.
Vi drömde ett tag om att beställa en sprillans ny på direkten men verkligheten sa snabbt stopp för de drömmarna. Vi började i stället titta på begagnat-marknaden och hittade vår Cigale 14 i Medelhavet!
Berättelse och bilder från seglingen hem från Hyeres finns under flik Mahimahi seglingar. Beskrivning av renovering av Mahimahi finns under flik Mahimahi ett projekt
MAHIMAHI
Mahimahi är en aluminiumbåt byggd 1997 på det franska varvet Alubat.
Båttyp: Cigale 14
Konstruktör: Group Finot
Längd: 48 fot
Bredd: 4,40 m
Djupgående:2,30m
Deplacement: 7000 kg
Riggtyp: Ridder Bergström
Segelarea: 110 kvm Genacker: 200 kvm
Motor: Volvo Penta 50 hp
Elektriskt ankarspel, ankarkätting: 60 m
Autopilot
Solceller: 370 W
Livflotte: fyra pers, sex pers
VHF med autonödanrop, VHF handburen
EPIRB: satellitbaserat nödsystem
Radar, Radarvarningssystem, AIS, Kortvågsradio, Navtex, Framåtseende ekolod
Vattentank: 500 l lWatermaker: Spectra Dieseltank: 180 l
Hytter: tre med plats för sammanlagt åtta personer
Toaletter: två
Stor salong med plats för många, rymligt pentry
Stor badplattform där vi fiskar, badar, duschar, solar, njuter!
5 comments
Skip to comment form ↓
Bo(b)sse
February 13, 2016 at 7:54 pm (UTC -2) Link to this comment
Sa mycket intressant att lasa…Och vilken fantastisk Fransk bat Ni har!!! Trakigt att jag inte kan dela med mina vanner har i Australian som bara forstar Engelska.
En lite naive fraga men kanske lamplig for sa otroligt erfaret ocean seglande folk som just Ni!..
Jag bor i Melbourne men har seglat hela vagen (med min Suzi-Q , 1992 Fransk Benneteau Oceanis 440) upp till tropiska Airlie Beach, Queensland (Mellan Mackay och Cairns. Cairns har jag annu inte besokt). Jag har 40 meter rostfri kedja och lika mycket rep splitsat pa kedjans “bitter end” ombord, men det ar inte tillrackligt mycket tycker manga. Jag har aldrig kannt behov av att lagga ut mera an 35-40 meter katting men min sprillans nya MUIR Cheetah (oftast mindre meter i skyddade stallen!) sa vad tycker Ni som har 60 meter katting? Det vager ju en otroligt massa massa kilo uppe i foren pa baten. Vad ar den optimala blandningen? Bara katting? Katting och rep?
Hur mycket behover man i realiteten (helt subjectivt) tycker Ni?
PS: Vilken tid pa aret reste ni pa strackan Mackay till Darwin?
Varma Australian halsningar fran Bosse
Sara
February 14, 2016 at 7:19 am (UTC -2) Link to this comment
Hej Bosse!
Så roligt at du läser vår sida!
Vi har flera engelskspråkiga läsare som använder google translate. Fast det blir ofta ganska knäppa
översättningar tyvärr.
Du har en bra kombination med kätting/rep men kan ju vara lite i underkant på vissa djupare ankarplatser och när det finns plats så lägger vi ofta ut väldigt gott med kätting. Känns tryggt och bra. De som draggar är ofta de som lagt ut för lite kätting. Så tips är ju att lägga ut det du har av kätting när det finns plats.
Det finns en bra bok som tar upp allt om ankring:
The complete anchoring handbook av Alain Poiraud
Vi älskade att segla längs Australiens kust. Cairns var trevligt och Stora barriärrevet är ju fantastiskt. Många fina öar längs vägen, som Lizard island. Vi var där mitten september och oktober.
Hoppas du får en fin segling
Hälsningar
Magnus och Sara
Pat & Fil
January 4, 2016 at 6:11 pm (UTC -2) Link to this comment
HAPPY NEW YEAR! Before heading to northern California (NorCal) from Hollywood for the Holidays, we checked your web page – but it was not working. Now back home, we are glad to see that you are back online! We did receive your email, saying tat Family was joining you in Cape Town for Christmas…we hope all had a wonderful time! Where will you be heading next?
Sara
January 5, 2016 at 6:08 am (UTC -2) Link to this comment
Happy New Year to you! The page was shut down for a few days because of tecnical problems. By the end of Jan we start from here to St Helena and Brazil.
Sara
January 10, 2016 at 4:17 pm (UTC -2) Link to this comment
Page was down for a while but now all is working like it should again. We are having a really good time together with the children. But soon it´s time to go towards St Helena and then Brazil. Keep following!