Mahimahi – Cigale 14

Frankrike – Onsala 2008

Så var det dags för premiärturen! Magnus seglade själv den första biten och låg och väntade på oss i Marseilles hamn. Vi (Camilla, Elin, Alexander, William och Sara) klev ombord en sen kväll efter en vådlig taxitur genom Marseilles skumma kvarter.

Nästa morgon handlade vi mat, bunkrade och gav oss iväg till Es Palmador som är en ö nära Mallorca. Där hade vi några sköna baddagar i sol och värme. Vi såg en flock valar på nära håll, en del incidenter var det också som när storseglet trillade rakt ner på däck, mycket segel var det! Storfallet hade gått av!

Sedan styrde vi in mot spanska fastlandet och Alicante där vi fick uppleva finalen i fotbolls-EM. Vi stod på stranden tillsammans med hundratals spanjorer och tyskar och tittade på en gigantisk storbildsskärm. Spanien vann ju och hela staden blev som galen! En häftig upplevelse!

Från Alicante gick vi till Gibraltar där många långseglare samlas, det är lite av en drömmarnas kaj. Gibraltar är ett roligt ställe att besöka,  ett England i miniatyr.  Målet var att ta oss till Lissabon där den gästande besättningen skulle flyga hem till Sverige. Vi försökte runda Portugals sydvästra udde men efter några tuffa timmar i hög sjö och mycket vind vände vi tillbaka och gick i stället in i Portimao där besättningen tog taxi till Lissabon.

Camilla, Magnus och jag fortsatte norrut. Nu var det knappt om tid eftersom Camilla och jag också hade ett plan att passa. Semestern närmade sig sitt slut och vi skulle flyga hem från England. I mestadels hårt väder tog vi oss i ett svep upp längs Portugals kust och över Biscaya som precis som vanligt visade sig från sin allra mest vrånga sida. Det var kämpigt och faktiskt också lite otryggt där ute på havet i en båt som vi ännu inte kände. Men allt gick bra och med en natts marginal seglade vi in i Portsmouth.

Camilla och jag hann med vårt flyg och Lars, Frank och Tommy mönstrade på och lite senare även Per. De seglade Engelska kanalen och vidare upp i Kielkanalen för att till sist segla in i nya hemmahamnen Gottskär. Jag mötte upp vid bryggan, det var en väldigt speciell känsla att se sin fina nya båt komma seglandes… Det gav en försmak av äventyr!