Mahimahi – Cigale 14

Bryggliv

 

Vi ska nu lämna marinan på Tioman och då måste man gå till marinakontoret för att klarera ut. Det innebär att man får ett papper på att man lämnar hamnen. Detta papper ska sedan visas upp i nästa hamn. I vissa länder räcker det att man gör det när man lämnar landet. I Malaysia måste man göra det varje gång man varit i hamn. Så här är ett nytt avsnitt i vår serie om in- och utklareringar:

”Vi skulle be att få klarera ut!”

”Jaha, vad heter båten?”

”Mahimahi”

Mannen ser mycket frågande ut.

”Sa ni Mahimahi?”

”Ja”

”Ligger ni i marinan?”

”Ja”

”När kom ni?”

”För en månad sen”

”Jaha ja”.

Mannen ser nu inte bara frågande ut utan också mycket trött. Han går, till synes planlöst, några varv i rummet samtidigt som han, till synes lika planlöst, lyfter på de olika pappershögar som ligger utspridda lite här och var. Han kommer tillbaka till bordet där vi tålmodigt sitter och väntar (som alltid i de här lägena).

Alla frågor upprepas och vi svarar med ett leende (som alltid i de här lägena). ”Ja, båten heter Mahimahi, ja, vi ligger i marinan, ja vi kom för en månad sen.”

Om han skulle råka slänga en blick ut genom fönstret skulle han se alla sex båtarna i marinan på en gång och inte behöva tvivla på att Mahimahi är Mahiamahi och verkligen ligger tryggt förtöjd där.

Det gör han dock inte. (På den månad vi varit här har vi inte enda gång sett till någon från marinakontoret). I stället böjer han sig ner för att titta under skrivbordet och hittar en papplåda full med blanketter av olika slag.  Han tar upp blanketthögen, bläddrar och bläddrar, och se där; där finns vår inklarering och jodå vi heter visst Mahimahi och det stämmer visst att vi kom för en månad sedan.

Dåså, då var vi nästan klara. Bara att signera lite här och där. Men stopp, först måste vi stämpla! Och det ska vara med båtens egen stämpel. Så det var bara att gå till båten för att hämta den och det gjorde vi gärna eftersom vi blir så glada varje gång vi får använda vår fina stämpel som vi köpte i Indonesien.

Ingen regel utan undantag och den här utklareringen var undantaget i Malasyia. Annars har alla formaliteter i Malaysia varit väldigt smidiga med trevliga och hjälpsamma tjänstemän och inga mutor. Till skillnad från grannländerna Thailand och Indonesien.

Innan vi lämnade marinan måste vi fylla våra dieseldunkar. Och diesel beställer man i mataffären. Det blev bestämt att någon skulle komma ner till bryggan för att leverera diesel till oss. Denne någon skulle komma klockan fem.

Vi hade samtidigt handlat lite i butiken och precis när vi skulle gå kom det en rejäl regnskur. Vi stod i dörren med våra matkassar och tittade på regnet när butiksägaren kom fram till oss; ”Hoppa in i bilen, jag kör er!” In med alla matkassar och oss själva i bilen. Alla är så snälla!!!

Sen blev klockan både fem och sex och ingen kom, vi var väl inte precis förvånade och det spelade heller inte så stor roll, vi hade inte bråttom. Nästa dag gick vi upp igen till butiken och frågade om de kunde komma i dag. ”Okey, okey, kommer kl två”.

Klockan fyra ringde vi till butiken. ”Ah, no problem, coming, coming.”  Och en halvtimme senare kom faktiskt den man som skulle fixa dieseltankningen. Nu skulle alla våra dunkar fyllas från en tunna full med diesel. Till tunnan kopplades en eldriven pump och så en slang upp till dunkarna på däck. Funkade hur bra som helst!

Innan vi släppte förtöjningarna upptäckte  vi att ankarspelet som drar upp den tunga ankarkättingen hade kortslutits. Som tur var när vi låg i marinan och inte hade ankaret nere på botten i någon vik. Det är väldigt tungt att dra upp manuellt. Magnus skruvade isär det och efter många timmars mekande så fungerar det igen. Det blev en dag till i marinan men vad gjorde väl det.  Jag passade på att tvätta lite kläder i dropparna från brandslangen och intill satt en glad liten tjej i en spann. Hon fyllde ut det mesta av spannen så så värst mycket vatten behövdes inte för att det skulle vara både svalkande och roligt.

Ja det var lite från vårt bryggliv.

Glad midsommar till er alla!!!  

 

 

9 thoughts on “Bryggliv

  1. Eva Sjöstrand

    Ni verkar ha världens tålamod med både det ena och det andra. Jag hade ballat ut för länge sedan! 🙂
    Jag har börjat min långa valp ledighet och det är underbart med en lite varelse tassande runt sig hela dagarna.
    Det är dock ganska skönt när hon sover några timmar.
    Ha en underbar midsommar där nere!
    Kram

  2. Bosse och Leni

    Hur 17 klarar sig en världsomseglare utan att vara mekaniker/tekniker/ingenjör? Håller helt med Loddy ovan, du är en jäkel Magnus på teknikaliteter OCH Taube-sångar mm mm.
    Här i stugan i Onsala tror jag vi fått generatorkol i stupröret! Och blåser gör det, men det är väldigt grönt och vackert.
    Ett stort lycka till på seglingen och innan ni avseglar iväg tipsar Bosse om att du tittar till schystambilkondensatorn.
    Glad midsommar!
    Leni o Bosse

  3. Loddy

    Magnus var en jävel på att mecka redan på 70-talet när han jobbade med Monken på Gulf-tappen. Måste kännas jävligt tryggt att ha ett sånt meck-monster ombord. /Loddy

  4. Nina

    Haha.. underbar beskrivning av hur ni med stoiskt lugn (och med lite återhållen frustration och aggressivitet?) tar er igenom dessa underbara klareringstjänstemäns olika förhållningssätt till sina uppdrag. Varför titta ut genom hamnkontorets fönster för att se vilka båtar som ligger i marinan? Allt finns ju på – om än oklart var – på papper. Lycka till med kommande segling. Fortsätt uppdatera oss. Vi uppskattar det jättemycket.
    Kram

    1. Sara Post author

      Nina, precis så, men ofta är det mycket återhållet skratt också. Det gäller att hålla sig så neutral man bara kan.
      Ha det bra, kram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.