Mahimahi – Cigale 14

Koh Lipe, Thailand

Det är alltid spännande att vara på utflykt med Joakim. Den här gången stod plötsligt hans flipflop på berget rakt under en rejäl varningsskylt som det stod ”Danger” på med stora röda bokstäver. Bakom skylten löpte ett kraftigt vajerstaket. Och därutanför var givetvis barfotakillen Joakim. Alla andra höll sig lydigt innanför gränsen.

Vi hade vandrat upp till toppen av ett vattenfall på Langkawi och Joakim ville komma närmre. Sen fortsatte vi en bit in i djungeln längs en öde stig. Vi mötte massor av apor och hörde många spännande ljud från fåglar och insekter. Det var mycket uppför (och nerför som ju är väl så tufft för benen) och jag hade träningsvärk nästa dag. Inte så lätt att hålla i gång träningen i detta livet. Det blir mycket stillasittande och de där regelbundna träningspassen på Friskis eller i skogen känns långt borta.

Varje kväll tändes alla hundratals gröna lampor runt omkring oss i viken. Det var bläckfiskfiskebåtarna som kom ut.. Men konstigt nog hade vi inte sett någon bläckfisk till salu. Joakim tyckte att det måste ju bara finnas, så en kväll när han började bli hungrig tog han dingen och körde ut till en av båtarna. Men där fanns ingen fisk. Han fortsatte in till land och så småningom kom han tillbaka med en påse med squids som han grillade. Jättegott! Nästa dag blev det rocka på grillen, också väldigt gott. Vårt eget fiske går dock väldigt dåligt. Vi har alltid fiskelinan ute men har inte fått ett endaste napp sen vi lämnade Australien. Alla vi pratar med har samma upplevelse. Det är utfiskat!

Efter mycket frustration och väntan fick vi äntligen fatt i vårt paket med antennen. Nästa morgon lämnade vi Malaysia och seglade till Thailand. Närmare bestämt till Koh lipe, en ö i Butanggruppen, långt söderut på Thailands västra sida. På stranden stod familjen Adamietz, vänner från Sverige, och vinkade välkomnande. Så härligt att se dem! Vi hade roliga dagar och kvällar tillsammans med dem innan det var dags för dem att flyga tillbaka till skola, jobb och kyla. Vi stannar här i solen!

Här är fint men väldans mycket människor förstås. En strid ström med olika turistbåtar som kör förbi tätt intill Mahimahi. Det lugn som vi vant oss vid är svårt att finna här. Men vi njuter av annat i stället, som att strosa på stranden och bara titta på allt som pågår runtomkring oss. Det är roligt med kontraster. Magnus och Joakim dyker och jag snorklar.

Vädret är omväxlande. Alltid varmt, oftast sol, ibland regnskurar och lite åska i fjärran. Sällan någon vind att tala om, än mindre att segla i. Mahimahi liknar mer en motorbåt än en segelbåt i dessa vatten. Men en kväll när vi satt i godan ro i salongen märkte vi att det började blåsa upp och med vinden kom sjön. Och en annan vindriktning. Vi kom allt närmre ett rev och såg på djupmätaren hur det sakta men säkert grundade upp. Bara att dra upp ankaret och söka en ny plats längre bort från revet. Det gick bra men sjön fortsatte, så en väldigt obekväm natt blev det.

Snart seglar vi en liten bit till nästa ö. Vilken det bli har vi inte riktigt bestämt ännu. Det är många att välja mellan…

13 thoughts on “Koh Lipe, Thailand

1. charlotta

Hej på er igen!
    Det va en busig son som kommit till er. Vem kan han brås på tro?
    Ser så underbart ut med härliga fruktstånd och fiskdiskar, smakar ju som de ska i sitt rätta klimat.
    Annat när vi köper exotiska frukter här i kalla norden.
    Killarna är modiga som dyker, men jag håller mer på dig snorkfröken .Lugnare på ytan.
    Ni ser verkligen ut att ha det skönt, blir lite varm av alla fina bilder.
    Kram på er!

2. Sven

Hej Världsomseglare!

Härliga bilder och berättelser från Koh Lipe, där vi för några år sedan hittade Nemo på ett korallrev! Kul att Adamietz var där också, de brukar dyka upp på Dyröns vackra strand annars, och glömma sin grill…
    Visst var det kult med alla flummiga restauranger längs stranden, jämfört med det lite prydligare Langkawi.
    Hemsidan fungerar bättre än någonsin här hemma, till skillnad för Nina och HP down under.
    Skönt att stormen Egon är över här i Malevik, pep bra i natt och ribbåten tog ett skutt på land.

Hälsa Nemo!
    Sven

3. Ann-Sofie och Lars

Hej Familjen

Ser som vanligt skönt ut med sol, bad och fina platser. Här hemma blåser just nu stormen Egon och det är skönt att sitta framför brasan. Ser med tillfredsställelse att Soffie hänger i och tar hand om era besökare.

Vi hörs, kram.

1. Sara Post author

Hej familjen! Soffie kämpar på fast hon har det nog lite tufft, morrhåren hänger och har blivit lite grå, saknar sin familj på Myrekärrsvägen. Kram

4. Leni och Bosse

Hej Sara, Magnus och Joakim!

Joakim ser verkligen ut som Djungelpojken där han sitter. Men behåll skorna på – även i vattnet, se ovan – och lyd varningsskyltarnas rekommendationer!
    Vi har det bra och bryr oss inte så mycket om vädret. Tar våra promenader och ser en och annan ny film som kommit. På tisdag åker vi till London några dagar och går på konserter och dricker afternoon tea.

Ha en fortsatt underbar tid tillsammans, stor kram, Leni och Bosse

5. Eva-Lotta

Vilket gott liv ni lever ! Ni har både lugn och spänning blandat. Skönt att ni inte råkat ut för större missöden. Här hemma i regnet vankas det snart filmfestival. Ska bli kul. Ha det så skönt. Kram

6. Michael adamietz

Hej på er.

Sitter vid frukost bordet och ser er framför mig, hur ni ligger för ankat ute på redden.
    30 grader i luften och likaså i vattnet, hemma regnar det och temepreraturen ligger på +2 gradet
    Världen är full av kontraster.

Det blev en lite hektisk avresa från koh lipe,
    Carl hade dagen innan då vi var ute och dök trampat på en snäcka, detta resulterade i en inflammation, Hotellpersonalen ringde till läkaren på ön, golfbilen hämtade oss och körde oss till läkar stationen, det blev rengöring och lite piller och bråttom till båten.
    Skönt att det löste sig så lätt.

5 timmar Speedboat till Phuket, jag mådde inte så bra vid ankomst, ont i magen, feber och allmänt risig, det blev sängläge.

Diana hade en fruktansvärd hemresa, ont i magen och hög feber.

I vilket fall som helst så hade vi underbara dagar i Thailand, höjdpunkten var Koh Lipe och där träffa på er.

Ha en forsatt fantastisk resa och sköt om er.

Stora kramar från oss alla

1. Sara Post author

Fy sjutton vilken avslutning ni fick! Hoppas ni mår bättre nu! Joakim har också varit sjuk. Samma som ni låter det som, sängläge i två dygn, sen antibiotika. Är bättre nu. Vi har klarat oss än så länge… Kramar från oss på redden

7. Nina

Sitter med en usel uppkoppling så det har inte gått att titta på era bilder. Hur som helst är det gott att höra att ni har det bra. Hoppas det fortsätter så. Vi har det också fint om än mer kallt än varmt i södra Australien. Antingen är det vinterkläder på eller som att vara i en hårtork. I mellanlägena = varmt men inte hett (har hänt ett par gånger bara) skriker alla Aussies “ozonhål, ozonhål” och smörjer sig och oss med solskyddsfaktor 50 som finns i dunkar med pump överallt.Vi lär inte göra någon hemma avundsjuk med en mörk solbränna. Allt annat är mycket trevligt.